RESTAURATIE PERIKELEN FIAT SPIDER 1800 CS1 MODEL 1977 JAAR 1978

 

 

 

Het volgende karwei was om de spider geheel van zijn lak te ontdoen. Om de spider geheel van zijn lak te ontdoen is besloten omdat ten eerste geconstateerd is dat de spider al een keer overgespoten is en daarbij lak is gebruikt die niet samen gaat met 2 componenten lak en ten tweede om verborgen gebreken te ontdekken. De verborgen

gebreken blijken gelukkig erg mee te vallen, het blijkt dat van de fabriek uit al behoorlijk met plamuur gewerkt is om de spider strak te krijgen. Van een bevriende schilder heb ik een kan van 5 liter goede verfafbijt gekregen en ben daarmee aan de slag gegaan. Ik heb geprobeerd om eerst de lak met een brander af te branden, maar ik was bang dat hierdoor het plaatwerk krom zou trekken en ben met het afbranden vlug gestaakt. Om de spider geheel kaal te schuren was in mijn ogen onbegonnen werk omdat dat zoveel rotzooi zou geven. Nadat de spider stukje voor stukje blank was  geworden, de deukjes geplamuurd geschuurd en in de primer gespoten. 

Nu was de voorkant weer aan de beurt, eerst geïnventariseerd wat ik nog nodig had aan onderdelen. Omdat ik na verschillende foto’s bekeken te hebben tot de conclusie was gekomen dat de motorkap, die ook veel schade had, niet van een cs is maar van een bs, heb ik een nieuwe motorkap besteld. Ondanks dat ik al veel gelezen had dat imitatieplaatwerk  vaak niet past of krom is, toch een imitatie motorkap gekocht. STOM, STOM, STOM, de motorkap blijkt hartstikke krom te zijn. Met een kunststof hamer heb ik de kap in  model geslagen.  Koop dus nooit imitatie. Bij de inventarisatie bleek dat ik nog nodig had; een beugel voor  de stabilisatorstang, motorkap beugels, en windgeleidings plaatjes. De windgeleidingsplaatjes dienen om meer lucht naar de radiateur te geleiden omdat de spiders soms koelingproblemen hebben. De geleidingsplaatjes  zijn niet origineel voor een cs1 van 1978, maar een modificatie voor latere modellen. Omdat het mij bekend was dat de spider soms koelingproblemen heeft heb deze modificatie maar meteen doorgevoerd. 

DEEL 2

Een heleboel zitten passen en meten, is toch moeilijker dan ik dacht. Uithuilen en laten rusten, eerst iets anders.

Voordat ik de stabilisator stang kon monteren moest ik  een afgebroken draadeind vernieuwen. Nadat ik deze erop gelast had kon ik de stabilisator stang inclusief met nieuwe rubbers monteren. Bij montage brak een ander draadeind en van weer een ander draadeind was de draad dol. Er zijn van die tijden dat het echt niet meezit. Maar ja de stabilisatorstang zit erop, en netjes zoals hij hoort te zitten.    

De Spider was  moeilijk te verplaatsen  omdat ik de stuurinrichting nog niet gemonteerd had  zodat bij het verplaatsen  de voorwielen een eigen leven gaan leiden.  Ik had al nieuwe fuseekogels, kogels voor de spoorstangen en een vaste spoorstang gekocht, nu nog monteren. Eerst de spullen die terug geplaatst moesten worden schoongemaakt en toen alles gemonteerd. Het is prettig werken met schoon en nieuwe onderdelen want alles ging goed. Bij het monteren van het stuur met stuurhuis bleek er nog wat speling in het geheel te zitten, maar dit was snel verholpen door  het stuurhuis bij te stellen.   

Inmiddels is het alweer januari 2002 en de auto is door verbouwingen aan het huis en door de tijd die het verenigingsleven kost is mijn spider  op het 2e plan geraakt. Maar ik heb  de draad weer opgepakt. In 2001 heb ik de motor gereviseerd wat ik eigelijk ook niet van plan was maar ja toen ik aan het  schoonmaken van de motor begon, begon ik ook te schroeven. Eerst dit onderdeel toen dat en vervolgens lag de gehele motor  uit elkaar, ik heb wel wat moeite gehad om de moer die op het poeliewiel zit los te krijgen maar dit was op het laast ook gelukt.  Ik had ook nog een blok voor onderdelen liggen, nu bleek dat dit onderblok beter was dan het origineel. Nu heb ik alle 2 de blokken  uit elkaar gehaald en alles gecontroleerd en wat het beste was gemonteerd ,natuurlijk met nieuwe pakkingen en keerringen en lagers, nieuwe zuigerveren. Kleppen opnieuw ingeslepen. Dynamo nagekeken schoongemaakt, nieuwe koolborsteltjes. Nieuwe distributieriem en afgesteld, nieuwe v-snaar naar de waterpomp en dynamo. Ik had wel wat moeite om de juiste maat v-snaar te vinden wat komt omdat 1e ik het poeliewiel had laten afdraaien want dat was een zwaar blok ijzer waar drie poelie’s op konden  (dynamo, airco?, waterpomp en de pomp voor de uitlaatgassenrestrictie) en nu een stuklichter is. Dit afdraaien moet als het  goed is het reageren op het gas ten goede komen. 2e heb ik de dynamo van rechts naar links van het motorblok verplaatst.   3e De hele rataplan met betrekking tot de emissie eisen in Amerika heb ik verwijderd. Nu zit er een v-snaar op die bij een regenta hoort. Nieuwe waterslagen en thermostaat Afwatering van de radiator was dol nieuwe draad erin getapt.