Vandaar dat ik alles eerst monteer en eerst een tijdje rondrijd totdat ik er vertrouwen in heb dat ik niet meer te veel moet sleutelen met het gevaar op beschadigingen.

Een voorbeeldje, de lichten in de zijkant voor pasten niet ivm de nieuwe spatborden, achteraf blijkt dat de lichtjes vanaf 1979 anders zijn, wist ik niet, nu wat uitgevijld en viola zonder beschadiging aan het mooie spuitwerk passend. Ben er trouwens ook nog niet uit wat ik met de voorkant doe, 1 ding is zeker de USA bumpers komen er niet meer op. De achterlichten heb ik voor dat ik ze installeerden gecontroleerd of ze werkte, niet dus, verbaast me ook al niet meer. Het bleek dat alle contacten door het jaren in een vochtige schuur liggen waren geoxideerd, alles los geboord, schoongemaakt en met klein roestvrijstalen schroefjes weer inelkaar gezet nieuwe lampjes en ja ze branden.

Tussendoor was ik met de racefiets (nog een hobby) aan het trainen voor een grote rit, Diekirch-Valkenswaard 260 km. Tijdens zo’n training in België ben ik ten val gekomen (augustus 2002) en in het ziekenhuis in België beland. Het bleek een behoorlijke val want ik had een op 2 plaatsengebroken sleutelbeen, gebroken schouderblad, 4 gebroken ribben, beschadigde long en verschillende kneuzingen. Operatie aan mijn sleutelbeen was noodzakelijk. Het gevolg was dat ik niet mee kon doen aan de rit Diekirch-Valkenswaard en niet kon sleutelen aan de Spider omdat ik mijn linker schouder moeilijk kon gebruiken.

 

Intussen was het winter en dan is de motivatie om in de koude garage te werken minimaal, ging overigens ook minimaal met mijn gekwetste schouder.

Inmiddels is het weer wat warmer en ben begonnen aan de bedrading. Omdat ik hiervan geen verstand heb (ook al niet, nee geen bal) maar gelukkig wel een boeren verstand wat soms nog wel wil werken. Op de Duitse Spider site, waar heeeel veel te vinden is, een bedradingschema van een 77er Spider opgesnord Met deze schema’s als uitgangspunt begonnen met het leggen van de bedrading. Bij het inspecteren van de bos draden was ik al tot de ontdekking gekomen dat er in het vorig leven van de Spider kortsluiting is geweest.

De vorige eigenaar wist het volgens mij ook niet meer want hij had wat vreemde doorverbindingen gemaakt.

Zoals het stadslicht op het gewoonlicht aangesloten en de bedrading van het gewoon en groot licht doorgeknipt. Bedrading voor de motorfan doorgeknipt, en nog wat vreemde dingen. Alles zoals ik dacht dat het moest en als ik het niet wist volgens het schema aangesloten. Toen de accu aangesloten en duimen maar, nou het wordt saai maar niets, ik moet niet zoveel denken maar meteen de draden aansluiten zoals het in het schema aangegeven staat. Na hier en daar wat stekkers verwisselt te hebben werkte al veel dingen. Na wat schakelaars te  hebben ingespoten met contact spray  begint het ergens op te lijken. Onderandere het oliedruk lampje werkt nog niet en wat ik erger vind ik kan de motor niet starten met het contact wel als ik de rode draad die van de startmotor komt tegen de aarde( niet de grond slimmerik) aan houd.

Ook als ik de accu aansluit wordt het startrelais heet zodat ik eigelijk de accu niet constant aangesloten kan houden, erg vervelend maar kom ik ook nog wel uit. Zal wel weer iets simpels zijn maar je moet het maar weten.

Het is nu 23 april 2003 en ik hoop dit jaar nog een kenteken op mijn Spider te krijgen.

(is mei 2004 geworden)

DEEL 4