RESTAURATIE PERIKELEN FIAT SPIDER 1800 CS1 MODEL 1977 JAAR 1978
Tijdens het restaureren van een tijdens een verjaardag gekochte (nooit doen met bier op,ik wel dus) mercedes 230 4 cilinder Heckflosse , heb ik bij een kennis van mijn vriend een fiat spider cs1 zien staan. Ik vond het altijd al een prachtig model en wilde hem al meteen hebben maar ja ik had die mercedes al en mijn ex was niet over te halen om de spider maar al aan te schaffen.
Omdat ik kenbaar had gemaakt dat ik wel interesse had in de spider en die kennis ook wel interesse had in mijn mercedes zijn we overeengekomen dat we zouden ruilen zonder bijbetaling. In februari 1996 is de ruil geschied. Er is toen ook afgesproken dat we niet zouden zeuren als we verrassingen zouden tegenkomen bij de restauratie. Dit is afgesproken omdat we elkaar nog regelmatig tegenkomen.
Nou, verassingen ben ik wel tegen gekomen. Het was niet mijn bedoeling om de spider compleet te restaureren omdat gezien de kosten ook niet wenselijk was en ook niet nodig leek. De spider bleek afkomstig uit Arizona en helemaal niet rot. Alleen in de bodem heb ik, wat later bleek op de gebruikelijke plaatsen, (plaatwerk onder de pedalen, stoelbevestiging bestuurdersstoel) wat plaatwerk vervangen. Ik wist dat de spider linksvoor schade had en dat het scherm vervangen moest worden. Een nieuw voorscherm bestelt bij Poortinga. Bij levering bleek dat een fiat spider scherm uit drie gedeelten bestaat, had Poortinga wel mogen vertellen, dus een 2e gedeelte besteld en ontvangen. Het 3e gedeelte (ring waar de koplamp in bevestigd wordt) was nog te gebruiken uit het oude scherm. Uit het voorgaande was mij duidelijk geworden dat wat informatie best van pas kan komen. In een boekenwinkel gespecialiseerd in boeken over klassieke auto’s een werkplaatshandboek van Haynes gekocht. Ik had ook behoefte aan gedetailleerde tekeningen voor het geval als ik iets gedemonteerd had en niet in de gelegenheid was om het gedemonteerde binnen korte tijd het weer te monteren. Nu blijkt dat in een catalogus van Spider Point uit Duitsland nagenoeg van alle onderdelen een gedetailleerde tekening staat. Dus een catalogus besteld, en voor 18 mark had ik de catalogus binnen 3 dagen in mijn bezit. Ik zou hem nog vaak gebruiken. Voorts leek het mij ook verstandig om lid te worden van de Fiat spider register, wat ik ook gedaan heb. Inmiddels heb ik aardig wat documentatie over de fiat 124 spider verzamelt.
Bij demontage van het linker voorscherm bleek dat de spider al eerder een forse aanrijding achter de rug had en dat dit alles op zijn Amerikaans “hersteld” was. Degene die meer met uit Amerika geďmporteerde auto’s te maken heeft (gehad), weet wat ik bedoel. De spider was namelijk na de aanrijding een beetje in model gebracht, daarna heeft volgens mij een stukadoor over de voorkant vanaf de wielkasten een laag van ongeveer een centimeter plamuurcement aangebracht waarna de spider in model is geschuurd. Na dit geconstateerd te hebben bleef mij niets anders over dan de gehele voorkant te vernieuwen. Bij de demontage van het linkervoorscherm ben ik nog een verrassing tegen gekomen, het binnenscherm bleek dermate verfrommeld te zijn dat daar ook niets van te maken was. Bij Martin Wimmers in Emmercompascum een stuk 2e hands binnenscherm bestelt, het oude eruit geslepen en het nieuwe erin gelast. Omdat alles van de wielophanging er toch af moest heb ik alles schoongemaakt en opnieuw gespoten, en de fuseekogels, rubbers en spoorstangen vernieuwd.
Het was me nu wel duidelijk geworden dat dit geen opknapklus zou worden maar een volledige restauratie. Mijn inmiddels ex hiervan heel voorzichtig op de hoogte gebracht. ……….. Mijn ex verschillende keren naar een meeting van spiders meegenomen om te laten zien hoe mooi onze spider kan worden. Nadat de voorschermen en tussenstuk na veel passen en meten erop gelast zijn, ben ik begonnen met de bodem. Er was nog genoeg te doen aan de voorkant (motorkap, paraven), waar over verderop meer, maar ik was al zolang bezig met de voorkant dat ik ervan begon te balen. Allereerst heb ik het gehele interieur eruitgehaald inclusief de bedrading. Daarna heb ik de bodem en dan bedoel ik de bovenkant, de kant van het interieur, geheel ontdaan van alle tectyl en aanverwanten. Daarna nieuwe stukken onder de pedalen en bij de stoelbevestiging van de bestuurdersstoel ingelast. Daarna de bodem gespoten in een roestwerende primer, daarna gespoten in een overspuitbare tectyl. Bij alles wat ik bij de spider inspecteer voordat ik het demonteer blijkt dat niets maar dan ook niets gelogen is over de Amerikaanse manier van onderhoud. Alles wat maar versleten kan zijn is ook versleten of kapot. Na de bodem was de achterwielophanging aan de beurt. Nadat alles schoongemaakt is heb ik vernieuwd; de remslangen bij de remklauwen, centraleremslang handremkabel, remblokken, dwarsstablisatorstang, schokbrekers door koni’ s, oliekering cardan, olie in het cardan, alle rubbers van de stabilisatorstangen. Volgens het werkplaatshandboek van Haynes moet niet vergeten worden om als straks alles weer op zijn plaats zit(motor en dergelijke) de stabilisatorstangen weer los tedraaien zodat de rubbers zich kunnen “zetten” en weer vast te draaien. Dit om beschadigingen aan de nieuwe rubbers te voorkomen. |
DEEL 1 |