Nu is het 11 juni en bijna 2 maanden verder ( de maanden lijken wel weken en de weken wel dagen) en nog steeds bezig met de elektriciteit. Ik ben ook niet altijd met de Spider bezig en dan schiet de tijd wel heel erg op. Als ik eerlijk ben moet ik wel zeggen dat ik de afgelopen weken een beetje de balen heb gekregen van al die draadjes en contactjes die dan weer wel en dan weer niet werken, plus heb ik de veiling site ebay.com en ebay.de ontdekt en daar kun je soms voor heel weinig een Spider kopen. Als ik dat dan lees en zie hoe mijn Spider er nu bijstaat en wat hij mij nu al gekost heeft heb ik toch wel iets van tjonge waar ben ik toch in het grijs verleden aan begonnen.

 Voor onderdelen kun je ook goed op deze veiling sites terecht, moet maar eens kijken.

De laatste keer werkte bijna alles op elektriciteit gebied dan, zelfs de binnenverlichting tot de laatste controle toen hield er ineens alles mee op, nou ik ook dus. Heb er zo van gebaald dat ik zelfs de Spider van mijn PC desktop heb gehaald, wilde eventjes niets meer van een fiat Spider zien of horen.

DEEL 5

Toch weer begonnen en inmiddels heb ik de startmotor eruit gehaald om de hiervoor beschreven problemen (het erg warm wordende relais) en laten controleren. En zoals ik al vermoede was het inderdaad een kleinigheid door onwetendheid van mijn zijde. Als je een nieuwe of andere startrelais monteert kun je het startrelais op twee manieren monteren, de goede en de verkeerde, ja, ja, ja, saai en stom en zeg het maar, maakt me allemaal niets meer uit , ik kan er tegen, inderdaad heb ik de verkeerde keuze gemaakt. Ik werd door mijn onwetendheid (stommiteit) op een dwaalspoor gebracht want de startmotor werkte wel, en heb bij verschillende mensen (monteurs) ook nagevraagd of ik alles goed had aangesloten, en volgens de deskundige was dit ook zo, NOU MOOI NIET, HEREN DESKUNDIGE, ZO HE, HE, lucht op.  Want wat bleek, ik ging ervan uit dat om de startmotor te activeren dit via de aarde moest, zoals ik hiervoor al beschreven heb, niet dus, moet via de plus pool. Heeft me weer 15 euro gekost voor iets stoms, maar ja nu weet ik het zeker. Nu nog inbouwen, ben inmiddels wel een expert in het in en uitbouwen van een startmotor, toch nog iets positiefs. Ben benieuwd of er nog iets werkt van de elektriciteit als ik de startmotor weer heb ingebouwd.

Inmiddels de startmotor ingebouwd, klinkt simpel maar is een eh ‘vervelend’ karwei, je kunt er moeilijk bij. Accu aangesloten, contactslot weer aangesloten en toen moment suprème sleuteltje erin en omdraaien. De lampjes in het dashboard branden, gelukkig, starten maar.  Plof niets meer, dashboard niets meer, startmotor niets meer. Tja even nadenken, geen zekering gesprongen, wat is het laatste geweest waar ik aan heb liggen hobbyen, ja de startmotor maar die moet nu toch goed zijn, misschien de binnenverlichting of de sigarettenaansteker.  Nou het bleek de sigarettenaansteker. Deze losgekoppeld en viola  ‘alles’ werkt weer. De draden netjes wegwerken en kan nu gelukkig weer verder en hoop dat ik het elektriciteitsgedeelte voorlopig?? achter me kan laten.